التخطي إلى المحتوى الرئيسي

قصيدة جديدة - "فاكر نفسك حكيم " - سام

فاكر نفسك حكيم
وذكي وفهلوي وفهيم
و كأن ده من نفسك
مـش م الله العلـــيم

عايش حياتك بفتاوي
اللي بس بتنفعك
و اللي مش ماشية معاك
رافض كل اللي يمنعك

فاكر نفسك مش عادي
وفي الناس عمال بتعادي
فاكر انك بس الصح
و بباقي الناس مش راضي

فاكر نفسك اسطورة
و بطل من الابطال
و طاير زي العصفورة
رجل مش م العيال

فاكر نفسك العالي
عايش ع الناس متعالي
و كأنك مش منهم
من كوكب تاني يا غالي؟؟!!

يا انسان
ليه بتتعالى على رب الاكوان
ليه شايف نفسك يا فلان
الفضل كله فيك لربنا المنان

يا صديقي
الشطارة مش بالقدرات
و لا عشان عندك مهارات
اوعى تقول  "غني و مستغني"
عن ربك , اصحى , دي خرافات

ما تعش يا صديقي اناني
و لا متكبر و مكتفي
خليك طيب و كون انساني
و متواضع و مختفي

ما تعش في كبريا
 ولا في الاكتفا الذاتي
عيش في وداعة و بساطة
و اكتفي بربك العاطي

انت مش حي لنفسك
دي حياة هاتبقى مملة حقيرة
حب اللي يعاديك و يحبك
دي حياتنا ع الارض قصيرة

ما تطلبش بس لنفسك
اطلب الخير للاخرين
و اعمل الخير للبشر
من غير اجبار و لا انين

الحكمة مش خبرات
و لا شوية دراسات
ولا تبادل ثقافات
دي الحكمة اسلوب حياة !

بدايتها مخافة الله
و العيش بس في رضاه
و سماع كل كلامه الحي
و كلامه طيب و ما احلاه !

علاجك زي علاجي
انك تعرف الله
مش بس تعرف عنه
لأ , تتقابل معاه

انا عرفته و قبلته
و اعترفت بكل احسانه
و بمراحمه ليا و حبه
و صلاحه ليا و حنانه

حبه ده مش متناهي
حب ازلي و ابدي
خلاه يتنازل ليا
و يجيلي لحد عندي

حبه مش حدوتة
و لا قصة زغنتوطة
و لا اغنية و جملة
ده مات عني اصعب موتة !

جه و ضحى عشاني
و عاش قبلها بيعاني
و حمل كل ذنوبي
و من الهلاك نجاني

ليه عايش بقى متكبّر
ليه فاكر نفسك حاجة
عيش لربنا و قدّر
ان هو كل حاجة  !

ارمي عليه كل احمالك
و خطاياك التقيلة
سلمله كل مخاوفك
و حياتك الهزيلة

هو اللي بيضمن بكرة
و يحقق كل امالك
و عنده ليك الرجا
و عزا و شفا لأسقامك

اطلب رحمته و حنانه
اطلب حبه و غفرانه
ده بابه ليك مفتوح
اترمي جوة احضانه !

سام
12 – 12 - 2011
 الله معك

تعليقات

إرسال تعليق

شاركني تعليقك و رأيك فيما قرأت , رأيك مهم جدا I need your Comment!

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الدروس المستفادة من صليب المسيح - سام

فكرت في صباح امس ما هي الدروس التي لابد ان تظهر على المؤمنين المسيحيين الحقيقيين المدركين و المصدقين في صليب المسيح و عمله الكامل الكفاري لفداء الانسان الخاطيء الاثيم فكتبت هذه الافكار و سأطرحها في هذه التدوينة باختصار في بعض النقاط السريعة و اتمنى ان تكون بركة للكل ,, 1 - الغفران : - يعني مسح , نظافة , عفو , محو الدين , نسيان - لا يُمنح لشخص مستحق  - امثلة : مثل ما فعل المسيح على الصليب و غفرانه للذين اساءوا اليه و ايضا القديس استفانوس الذي غفر للذين رجموه في صلاته الله ارسل ابنه (المسيح) لكي يمنحنا الغفران الكامل للخطية و عقابها و هو الموت الروحي اي الانفصال عن الله و الهلاك و العذاب الابدي في النهاية - مقياس غفراننا للاخرين : كما غفر لنا المسيح - غير محدود  2 - اللطف - الشفقة - التسامح : - اللطف و الشفق : تعني الرقة و الترفّق و معاملة الاخرين بدون قسوة و خشونة و حدة , تعني ايضا تخفيف الام الناس ببشاشة الوجه و بالكلام الطيّب الرقيق المشجّع  - التسامح : عفو و حُلم - بقوّة و بدون خنوع - دون ان اتخلّى عن حقوقي - هدفهم : لأربح الاخر و ابيّن التغيير الحقيقي الذي حد...

سفر نشيد الانشاد مُوحى به من الله - مقدمة مختصرة للتوضيح

اعترف باني اقوم بتجميع هذه المعلومات و انقلها باختصار و ايجاز من شراح و مفسرين ومعلمين الكتاب المقدس و مصدري الوحيد للمراجعة هو الكتاب المقدّس المُوحى به من الله و ساكتب لكم المصادر في اخر التدوينة,, اعدكم بالايجاز و تبسيط المعلومات و ترتيبها حتى نصل للهدف الاساسي و هو شرح هدف السفر و وضع مقدمة عنه و معرفة كاتبه و شرح المفاهيم الصعبة فيه و الشُبهات الوهمية,, 1 - اسمه نشيد الأناشيد ، وأغنية الأغنيات ترجمة إسم هذا السفر في الإنجليزية : The Song of Songs. أي أنه لو اعتبرت جميع الأناشيد كلاماً عادياً، يكون هذا السفر هو نشيدها وأغنيتها.. كتبه سليمان الحكيم شعراً - هو السفر الثاني والعشرون من اسفار العهد القديم، وخامس الاسفار الشعرية ويسمى احياناً نشيد سليمان , كتب هذا السفر سليمان الحكيم، الذي وضع أناشيد كثيرة (1 مل 4: 32) 2 - الروحيون يقرأون هذا السفر، فيزدادون محبة لله. أما الجسدانيون، فيحتاجون في قراءته إلي مرشد، لئلا يسيئوا فهمه، ويخرجوا عن معناه السامي إلي معان عالمية 3 - سفر النشيد يتحدث عن المحبة الكائنة بين الله والنفس البشرية، وبين الله و الكنيسة ، في صورة الحب الكائن بين عريس وع...

تفسير للأية التي يصعب فهمها _ سفر الرؤيا 7 : 1 - اربع زوايا الأرض

الاية :  وَبَعْدَ هَذَا رَأَيْتُ أَرْبَعَةَ مَلاَئِكَةٍ وَاقِفِينَ عَلَى أَرْبَعِ زَوَايَا الأَرْضِ ، مُمْسِكِينَ أَرْبَعَ رِيَاحِ الأَرْضِ لِكَيْ لاَ تَهُبَّ رِيحٌ عَلَى الأَرْضِ وَلاَ عَلَى الْبَحْرِ وَلاَ عَلَى شَجَرَةٍ مَا. اقتباس :  فَهَكَذَا قَالَ السَّيِّدُ الرَّبُّ لأَرْضِ إِسْرَائِيلَ: نِهَايَةٌ. قَدْ جَاءَتِ النِّهَايَةُ عَلَى زَوَايَا الأَرْضِ الأَرْبَعِ - حزقيال 7 : 2  الشبهة :- يقرأ المعترض عبارة "أَرْبَعِ زَوَايَا الأَرْضِ" الموجودة في الآيات المقدسة السابقة  و يفهمها بالمعنى الحرفي و يقول الكتاب المقدس يذكر أن للأرض أربع زوايا و هذا مخالف للعلم الحديث لأن الأرض عبارة عن كرة و من المعلوم أن الكرة ليس فيها زوايا ... !!! الاجابة :  معنى مصطلح "أربع زوايا الارض"  - لا يؤخذ بالمعنى الحرفي - له معنى جوهري و يوحنا كتب الكثير من المصطلحات التي لا تفسر بالمعنى الحرفي - خصوصاً ان هذه رؤيا - مصطلحان في نفس الاية : اربع زوايا الارض - اربع رياح الارض  - ليست للارض اربع رياح بل تعني الاية كل رياح الارض - ليس الاية حرفية - لاحظ عبارة " لكي لا تهب ...